The Fat Lady

Allereerst: ook in België blijven we niet gevrijwaard van alternative facts. Want na een intensieve voormiddag gingen we met maar liefst 22 thoughts naar huis. Of 23, want opvallend was het hoge aantal Adidas superstars bij de sprekers. Toeval, of heeft Adidas de essentie van haar creatieve klanten begrepen? Prijs voor de meest snazzy schoenen ging ongetwijfeld naar Koen Denolf. En verder? Oh ja, veel inzichten en toekomstbeelden over onze business, content marketing.

Vele ‘thoughts’ pikten in op de digitale revolutie en focusten op de exponentiële vraag naar content die ermee gepaard gaat. Trefwoordenrelevantie, consumer-centric, tech tech tech, kwaliteit en het bekende adagium: content is king, distribution is queen. Vondst van de dag: karma marketing, maar daarover hieronder meer.

Tom De Baere trapte af met een spreekstoelwaardige speech. Volgens hem is 2017 een keerpunt in dit tijdperk van exponentiële verandering: nieuwe technologieën krijgen massaal voet aan de grond; De impact hiervan op marketing? Van focus op producten focussen we op totale ervaringen, merken worden platformen,…

Er is toekomst voor strategische denkers, chief content officers en ander creatief geweld. “De eeuw van de right brain is aangebroken.”

De eerste ‘snippet’ van de dag kwam van Laurens Gozin, Online Sjamaan. Hij gaf mee hoe je de aandacht van je doelgroep kunt trekken tijdens die micro-momenten dat ze online gaan. Wees aanwezig, nuttig, werk snel en vooral, vlekkeloos.

Dat print nog lang niet dood is kwam Tatjana Raman van bpost staven. De gemiddelde leestijd van een magazine is 28 minuten (ten opzichte van 25 minuten in 2011), 89% van de lezers leest het liefst thuis, 75% van de lezers (van Audi magazine) verkiest print boven een digitaal magazine. Geen wonder dat online merken als Uber of Airbnb kiezen voor een print magazine.

De tweede snippet werd aangereikt door Brecht Vanderstraeten, digitaal strateeg bij The Fat Lady. Hij verklapte in 1 minuut het geheim van de ideale Facebookpost: “Creëer je content voor mensen en niet voor algoritmes.” samen met deze wijsheid van zijn oma: “Ge kunt van een ezel geen koerspaard maken”.

Wat moest je onthouden van de korte interventie van Lien Heirbaut, digital marketer bij Invisble Puppy, over het gebruik van Facebook Live? “Weet goed wat je gaat zeggen en doen, maak ook promotie voor je volgende Facebook Live uitzending.”

Iets uitgebreider ging het eraan toe in de thought van Karl Van Goolen en Bram Gobbers, senior content marketer en digital marketer bij Invisible Puppy. Ze slaagden erin op tien minuten tips en tricks over het inzetten van persona’s mee te geven Doe zoals je persona, leef je in en stel je altijd de vraag: wat kan ons bedrijf voor deze klant doen?

Karma Marketing

De award voor een van de meest entertainende snippets van de dag ging naar Xaveer Rumbaut, marketing techologist bij Invisible Puppy. Hij kwam zijn Skyscraper Technique voorstellen. Iedereen wil de grootste hebben en de eerste zijn. Maar hoe bereik je dat?

Hanteer deze 4 vuistregels voor je content en je bouwt volgens hem de grootste toren ter wereld: maak betere content, die nieuwer is, er mooier uit ziet en waarover je communiceert.

20thoughts-2017-org-1

Freddy Verschoore, client service manager bij Invisible Puppy, lichtte de nieuwe rol van sales toe in een digitale wereld en pleitte voor een intensere samenwerking tussen sales en marketing, die tot vandaag nog te vaak als aparte eilanden werken.

Maak zo als sales mee het verschil in je contentaanpak, door te luisteren naar je klant, door een constante te zijn in een constant veranderende wereld. En zo het vertrouwen te winnen van de klant en een langetermijnrelatie uit te bouwen.

Het gebeurt al te vaak: enthousiaste marketing- en communicatiemedewerkers zetten volop in op een contentmarketingaanpak, en vergeten de rest van hun collega’s daarbij te betrekken. Hoe je van je hele organisatie een contentorganisatie kunt maken, gaf Frederik De Schrijver, account manager bij The Fat Lady, in detail mee.

Waarom je iedereen bij je contentmarketingverhaal zou betrekken? Simpel, omwille van je geloofwaardigheid en vooral: omdat je collega’s dé bron van informatie en van content zijn als het gaat over waarmee je klant bezig is.

Laura Verhulst aka Madam Bakster had het over influencermarketing. De ‘Laat maar komen die gratis spullen’-attitude van sommige bekende bloggers vond ze maar niks omdat dergelijke copy/paste-posts geen meerwaarde hebben.

Zij heeft het meer voor de kleine knipogen, persoonlijke acts of kindness tegenover je klanten waardoor je hen op een geloofwaardige manier als jouw ambassadeurs kunt inzetten. Karma marketing noemde ze het: “Do good things and good things will come to you.”

Contentcreatie een dure zaak? Dat hoeft niet altijd zo te zijn, vond Steven Vanhecke, copywriter bij The Fat Lady. Verhalen kun je overal vinden en als je het slim aanpakt, op een goedkope, effectieve en creatieve – denk mp3-spelers met onderwaterverhalen voor tijdens het zwemmen – manier verspreiden.

20thoughts-2017-org-4

Was het toeval of niet? Frank Geerts, creatief directeur bij The Fat Lady, kwam vlak hierna een pleidooi houden voor duurdere content. Tenminste, als het over video gaat. Niets is immers ergerlijker dan een video met een slechte klank, knullig acteerwerk, een gebrek aan verhaal, en noem maar op.

Virtuality

“We moeten ‘iets’ op Facebook doen”, ken je dat? Waarschijnlijk wel, maar hoe pak je het aan, of niet aan? Freek Stevens, digital marketer bij Invisible Puppy, gaf kort mee waarmee je absoluut moet stoppen op Facebook: clickbait, typfouten of slechte links, ‘like, share & win’-posts, focussen op ego metrics zoals het aantal likes en shares (leads en sales zijn belangrijker), en inconsequent schrijven. “Kies voor ‘u’ of ‘jij’ en hou dat vast”, aldus Freek.

Een blog hebben, is dat nog van deze tijd? Nee, natuurlijk, aldus Sven Dhollander, senior digital marketer bij Invisible Puppy. Want Google haat content met te lange teksten, alleen kinderen houden van verhalen, je krijgt geen relevante bezoeken via een blog, …

Of toch wel? Straffe voorbeelden als de Maersk blog, de Coolblue Praatjes en de blog van Xerius waarop ze al hun expertise weggeven, tonen aan dat een blog wel degelijk een goed idee kan zijn.

20thoughts-2017-org-6

We worden rond de oren geslagen met virtual reality, augmented reality en mixed reality als the next big things, maar hoe zit dat ermee in de praktijk hier in België? “Internet wordt een wereld die je letterlijk kunt binnenstappen”, aldus Jonas Verhaeghe, senior marketing technologist bij Invisible Puppy. Virtuality, noemt hij het.

Maar de Belgische bedrijven lopen ver achter grote internationale bedrijven met B2C-toepassingen, zoals touroperators die met VR klanten naar hun fysieke kantoren terug lokken. Misschien moeten we al die zaken overslaan en wachten tot de hand tracking – denk Minority Report – op punt staat. The future is out there, mensen!

We – als in adverteerders – kregen een serieuze wake-up call rond de oren gekletst van Sebastiaan Monsieurs van Google. “België loopt hopeloos achterop”, was zijn boodschap. Er is natuurlijk wel wat aan van wat hij ‘de Belgische tijdsmachine’ noemt: er is een grote mismatch tussen ons gedrag als consument en de communicatiekanalen die adverteerders inzetten.

60% van de online advertenties in België komt uit het buitenland, een cijfer dat kan tellen. Je vindt als adverteerder volgens Google weer aansluiting bij de customer journey van je klant als je relevante content aanbiedt, opgehangen aan de 3 c’s: content, channel en context.

Een opkomend contentformat is native advertising, wist Koen Denolf, strateeg bij The Fat Lady, mee te geven. Ook hier weer staan ze in het buitenland verder dan in België.

Wat is het wel en wat is het niet? Het is geen publireportage of een advertorial, maar betalende content geïntegreerd in de bestaande content van een medium, en er ook door gemaakt. Het is een handig format om je content te verspreiden aangezien je mee profiteert van het bereik van het gekozen medium.

20thoughts-2017-org-8

Er zijn een paar valkuilen: je blijft beter weg van topics als politiek en religie, blijf geloofwaardig door er geen salespraatje van te maken, leg linken naar je eigen content en ook hier weer – als je gelezen wil worden: wees relevant voor de lezer.
Van native advertising naar branded content- is een kleine stap. Bij Medialaan hebben ze ondertussen al enkele mooie cases opgebouwd rond branded content.

Tijl Sacré, creative manager sales bij Medialaan, kwam toelichten hoe zij jouw contentvraag als adverteerder kunnen invullen.

Als contenthub gelooft Medialaan dat elke relatie start met een mooi verhaal. Om de interesse te wekken moet de content inspireren, entertainen en een meerwaarde bieden.

Branded content

Bij Medialaan werkten ze verschillende vormen uit: als adverteerder kun je kiezen voor sponsoring van een programma zoals Lidl bij Mijn Pop-uprestaurant, voor een advertiser funded programma dat jouw objectieven als adverteerder combineert met de knowhow van Medialaan of voor branded content, waarbij de content helemaal van de adverteerder komt en Medialaan wordt gebruikt als platform voor bereik.

Een voorbeeld van branded content? Uit de gesprekken met de kandidaten voor Peking Express bleek dat zij met vragen zaten hoe ze hun rugzak moesten inpakken. Dit leidde tot een online video op de site van het programma, gemaakt door partner AS Adventure: ‘Hoe pak je best je rugzak voor een wereldreis’. Relevant, entertainend, op de juiste plek aangereikt, geloofwaardig, kortom: een schot in de roos.

Als laatste spreker kwam Philipp Hansmann van IBM hun Watson toelichten.Het is een augmented intelligence tool die je als marketer helpt om een massa aan data te structureren en te herkennen waardoor je betere beslissingen kunt nemen en beter weet waar je consument mee bezig is en in the end: loyalty leader kunt blijven.

Afsluiten deden we met een schattige robot, Pepper, en een update over chatbots en hun mogelijkheden door Deevid De Meyer van Craftworkz.

Lees ook:

#20thoughts predikt straffe content (Invisible Puppy)

Lees meer over

Oeps! Je browser lijkt niet meer in topconditie te zijn. Hierdoor wordt deze website niet optimaal weergegeven. Installeer de laatste versie van je favoriete browser om The Fat Lady in al haar glorie bewonderen.